영어 문법 공부 - 문장의 구성 & 어순 & 일치
본문 바로가기
Study/English study

영어 문법 공부 - 문장의 구성 & 어순 & 일치

by Brilliant Idea 2022. 4. 3.
반응형

온전한 문장의 구성 

1. 결핍된 문장의 방지 (Avoiding defective sentences)

a. 주어의 결핍 / b. 동사의 결핍 / c. 주요문장요소의 결핍 / d. 주절의 결핍 

  1) We close to achieving most of our objectives. → We are close to achieving most of our objectives. (동사 are의 결핍) 

  2) I also jogging with friends after lunch. → I also went jogging with friends after lunch. (동사 went 의 결핍)

  3) You'll be really sad. When you learn about it. → You'll be really sad when you learn about it. (주요문장요소의 결핍. 종속절로 when 절이 들어가 줘야 완전한 문장이 된다. 따라서, When 앞의 마침표를 제거하면 됨.) 

  4) We hope to be able to meet with you if not too busy. → We hope to be able to meet with you if you are not too busy. (종속절인 if 절의 주어 동사가 결핍. you are 를 넣어주면 됨.) 

  5) Some numbers that you might find interesting here. → Here are some numbers that you might find interesting. (주어와 동사인 here are 가 빠짐) 

2. 본동사는 하나 (Using one main verb in sentences) 

  1) It won't be matter. → It won't matter. (won't 는 동사로 be동사가 추가로 필요치 않다.) 

  2) These days, society is quickly change. → These days, society is quickly changing. (is, change 둘다 동사이므로 change를 현재분사 changing 으로 만들면 된다.) 

  3) The injured person was lie beside the right front wheel. → The injured person was lying beside the right front wheel.  (was, lie 둘다 동사이므로 lie를 lying 인 현재분사로 만들어 준다.) 

  4) She refused believe what he said. → She refused to believe what he said. (refuse 와 believe 둘다 동사 형태이므로, to believe로 to 부정사구를 활용한다.) 

  5) I like go shopping on weekends. → I like to go shopping on weekends. (like, go 둘다 동사이므로, to go shopping 으로 부정사구를 만들어준다.) 

  6) It was also difficult understand. → It was also difficult to understand. (was, understand 둘다 동사이므로, to understand 로 부정사구를 만들어준다.) 

 

 

올바른 어순유지

1. 주어 - 동사 - 보어 / 목적어 

  1) The food good smelled. → The food smelled good. (보어 good 의 위치는 동사 smelled  다음에 위치) 

  2) You very miserable looked today. → You looked very miserable today (보어 very miserable 의 위치는 동사 looked 다음에 위치) 

  3) Mark sent to his brother some picture. → Mark sent some pictures to his brother. (전치사구 to his brother 은 목적어 some picture 보다 먼저 오면 안됨)

  4) The story made cry people → The story made people cry. (목적보어 cry 는 목적어 people 을 뒤에서 수식해야 함) 

  5) You must keep tidy your room. → You must keep your room tidy. (목적보어 tidy 는 목적어 your room 을 뒤에서 수식해야 함) 

2. 의문문의 어순 

- 의문문은 주어와 동사어순의 도치로 평서문과 다름을 나타냄 (ex. Have you ever changed your hair style?) 

- be, have, 조동사는 자신이 도치, 조동사나 be, have 가 아닌 일반 동사의 경우 do 동사를 사용 (ex. Did your family live in Vancouver? ) 

- 간접 의문문에서는 평서문의 어순이 유지됨. (ex) I didn't know who my tutor was.) 

  1) Why she can't go out? → Why cant's she go out? (의문문이므로 주어 동사 도치할 것)

  2) Where the couple travles? → Where does the couple travel? (일반동사의 경우. do 동사를 사용해 의문문을 만듦.) 

  3) Does your life have changed in any way? → Has your life changed in any way? (have 동사는 do 동사도움없이 직접 도치 가능하다. ) 

  4) Do you suppose when she will come? → When do you suppose she will come? (의미상 when 절이 suppose 의 목적어이다. ) 

  5) How come didn't you go to your class? → How come you didn't go to your class? (How come 뒤의 문장은 도치되지 않는다. how come - "왜" 라는 관용어구) 

  6) His girlfriend's parents asked what job would he have when he graduated. → His girlfriend's parents asked what job he would have when he graduate. (간접의문문은 어순을 도치시키지 않는다. ) 

 

일치 

1. 주어와 동사의 일치 

 a. 현재시제일때 주어와 동사의 수 일치 확인할 것 (단, 복수) 

 b. There + be 동사 구문의 경우, be 동사는 뒤에 오는 주어에 일치시킬 것. 

 c. 돈, 거리, 시간, 무게 등의 표현이 주어일 경우 한 단위로 보아 단수가 됨. 

  1) The success rates was modest. → The success rates were modest. (rates 가 복수이므로 동사는 were )

  2) She always leave money on the counter. → She always leaves money on the counter. (She 는 단수이므로 동사는 leaves ) 

  3) I hope his wife feed him lots of eggs. → I hope his wife feeds him lots of eggs. (his wife 는 단수이므로 동사는 feeds ) 

  4) I think most health problems is from lifestyle choices. → I think most health problems are from lifestyle choices. (most health problems 는 복수 이므로 동사는 are )

  5) Contact with foreign cultures usually broaden people's minds. → Contact with foreign cultures usually brodens people's minds. (주어는 contact with foreign cultures 이므로 단수, 따라서 동사는 brodens 가 되어야 함.) 

  6) I will notify you if there is any developments. → I will notify you if there are any developments.  (there + be 동사 구문에서 주어는 be 동사 뒤에 오므로, 이 문장에서 there + be 문장의 주어는 any developments 가 되고, 따라서 be 동사는 are 가 되어야 함. ) 

  7) Three years are a long time for me to wait for you. → Three years is a long time for me to wait for you. (주어가 시간인 three years 이므로 동사는 단수 is가 와야 함.) 

  8) Nine years has passed since I last met her. → Nine years have passed since I last met her. (흘러간 시간으로 간주될 경우에는 복수로 사용되므로 have가 된다.) 

2. 주어/목적어와 보어의 일치 

 a. 주어와 보어의 일치 (ex. Corona is an example of beer (x) → Corona is an example of a beer brand (o)) 

 b. 목적어와 목적보어이 일치 (ex. He treated us like a child (x) → He treated us like children.(o)) 

※ 수의 개념으로 연결되지 않는 경우에는 단복수의 일치가 어긋날 수 있음 

ex) One sign of poverty is the street people

      We should treat them as an investment. 

  1) Dolphines are clever animal. → Dolphines are clever animals. (주어와 보어의 수일치)

  2) He may regard the players as an amateur. → He may regard the players as amateurs. (players와 수 일치)

  3) Trees are answers to concerns about greenhouse gases. → Trees are an answer to concerns about greenhouse gases. (수의 개념으로 연결되지 않는 경우로 단복수의 일치가 어긋날 수 있음) 

3. 주어와 목적어의 의미관계 

-의미상 일치가 필요한 경우가 있음 

ex) The student cannot use a computer. (주어가 단수일때 a computer가 적당)

      The teacher gave them presents. (them 에게 하나의 선물을 나눠주지는 않을 것이므로 presents 가 적당) 

1) Most children ate their (sandwich, sandwiches) (most children 이므로 sandwiches가 더 어울림) 

2) Many people changed their (mind, minds) about this. (Many people 이므로 minds 가 더 어울림)

<출처: 방송통신대학교재 영작문 II>

반응형